Q-Blogi

MIKSI KANSANEDUSTAJAT RÄPLÄÄVÄT KÄNNYKÖITÄÄN EDUSKUNNASSA?

Q-Tutkimus toteutti helmikuussa 2014 kyselyn koskien kansanedustajien kännykän käyttöä istuntosalissa. Lähtökohtana oli kansalaisilta tullut kritiikki kännykän käyttämisestä eduskunnan istuntojen aikana. Lisäksi tiedusteltiin mielipiteitä koskien uutta puhemiesneuvoston antamaa suositusta; tarpeetonta kännykän käyttöä tulisi välttää istuntosalissa. Mitä mieltä asiasta oltiin ja miten kansanedustajat itse perustelevat näkemyksiään - tutustu kyselyn tuloksiin tästä ...
Lue Lisää

OLLAAN SOSIAALISIA YKSIN (YHDESSÄ)

Jännä ilmiö tuo sosiaalinen media. Se yhdistää ihmiset - ja samalla erottaa. Voidaan siis olla sosiaalisia yksin, mutta kuitenkin yhdessä. Jokainen tahollaan kera älypuhelimen tai muun päätelaitteen on osa suurempaa kokonaisuutta - ja samalla kuitenkin yksin. Onko tässä siis kyse yksin olemisesta vai yhdessä olemisesta? Tai kuten joku siellä nyt saattaa ajatella: ketä kiinnostaa? Ei siis syvennytä sen tarkemmin yksin tai yhdessä olemisen merkitykseen. Sosiaalinen media on levinnyt viimeisen vuoden aikana räjähdysmäisesti. Some on toki ...
Lue Lisää

SESONKI ON KOHTA KÄSILLÄ!

Meillä Suomessa on neljä hienoa vuodenaikaa - tosin viime syksy ja nyt talvi ovat kieltämättä olleet pääsääntöisesti "ikuista lokakuuta". Ensisijaisesti vuodenajan vaihtumisen havaitsee kun katsoo ikkunasta ulos. On myös toinen tapa havaita missä mennään, nimittäin kauppakeskusten hintakampanjat. Edellä mainituissakin noudatetaan selkeää logiikkaa, sillä ajankohdat on melko tarkkaan jo ennalta määrätty: kevät ja syksy. Muut vuodenajat nimittäin ovat varattuja. Kesällä on lomasesonki, jolloin asiakkaat pyörivät hujan hajan kukin missä lie: ei siis ole fiksua järjestää suuren ...
Lue Lisää

TUTKIMUSPALVELUIDEN FAQ

”Miksi yrityksemme tarvitsisi tutkimuspalveluita?” Kyselytutkimuksen toteuttaminen lähtee aina tarpeesta; halutaan selvittää jotain, jotta saadaan vastauksia. Tarve lähtee useimmiten siitä, että yritys hakee ratkaisua johonkin. Asiakkaat voivat olla tyytymättömiä – tai ei edes tiedetä mitä asiakkaat ajattelevat. Yrityksen henkilöstöltä halutaan kysyä vaikkapa työolosuhteista tai esimiestyöskentelystä. Yritys lanseeraa uutta tuotetta ja haluaa selvittää kysyntää markkinoilla. Tutkimuksen tekeminen tuo tukea päätöksentekoon ja sitä kautta varmempia ratkaisuja, kenties kustannussäästöjäkin. ”Mitä kyselytutkimuksen tekeminen kustantaa?” Kyselytutkimuksen kustannukset ovat monen tekijän summa ...
Lue Lisää

RUOKAA NETISTÄ?

Hassua, mitä nykyään googletetaan. Tässä taannoin uutisoitiin, kuinka ruokakaupat ovat siirtymässä nettiin. Pari palveluntuottajaa jo löytyy, mutta markkinat ovat ilmeisesti avautumassa todenteolla lähiaikoina. Itse vähän skeptisesti asiaan suhtautuneena lähdin tutustumaan Kauppahalli24.fi -sivustoon. Löytäisinkö omia erityisruokavaliotuotteita? Millainen valikoima ylipäätään on? Entä toimitusmaksut ja tilauksen toimittaminen? Kuulostaako liian hyvältä ollakseen totta? Mitä enemmän sivuja klikkailin auki, sitä enemmän vakuutuin konseptista. Tällaiselle voisi tosiaan olla Suomessa enemmänkin kysyntää; nythän tässä liikuskellaan pääkaupunkiseudulla. Ja kotiinkuljetus - tai työpaikalle - tai ...
Lue Lisää

LÖYDÄT MEIDÄT MYÖS SOMESTA!

Sosiaalinen media - some siis - on tänä päivänä myös yrityksen markkinoinnin kulmakivi. Enää ei riitä, että yrityksellä on verkkosivut. Millaistakohan yrityksen pyörittäminen oli aikaa ennen tietoteknistä ajanlaskua? Riitti varmaan, kun oli puhelinnumero. Loput hoituivat puskaradion kautta ja kenties perinteisellä lehtimainonnalla (jos sellaiseen oli silloinkaan varaa). Nykyään lähtökohta on verkkosivut. Lisäksi tulee olla mielellään Facebookissa, LinkedInissä eikä se Twitterkään ehkä hullumpi ole. Itse liityin tähän joukkoon viikko sitten. Tosin en sanoisi olevani koukussa (ainakaan vielä), ...
Lue Lisää