Q-Blogi

LÖYDÄT MEIDÄT MYÖS SOMESTA!

Sosiaalinen media - some siis - on tänä päivänä myös yrityksen markkinoinnin kulmakivi. Enää ei riitä, että yrityksellä on verkkosivut. Millaistakohan yrityksen pyörittäminen oli aikaa ennen tietoteknistä ajanlaskua? Riitti varmaan, kun oli puhelinnumero. Loput hoituivat puskaradion kautta ja kenties perinteisellä lehtimainonnalla (jos sellaiseen oli silloinkaan varaa). Nykyään lähtökohta on verkkosivut. Lisäksi tulee olla mielellään Facebookissa, LinkedInissä eikä se Twitterkään ehkä hullumpi ole. Itse liityin tähän joukkoon viikko sitten. Tosin en sanoisi olevani koukussa (ainakaan vielä), ...
Lue Lisää

TYÖTTÖMÄN NUOREN TULEVAISUUS

Ulkopuolinen olo. Olet ulkopuolella kaikesta. Yrität rakentaa päiväsi edes jonkinlaisten rutiinien mukaan, ettet suoraan sanoen sekoaisi. Kaikki tekeminen, johon vaaditaan rahaa, on poissuljettu. Eli siis voit suurinpiirtein astua vain ovesta ulos ja käydä korkeintaan lenkillä - se kun ei periaatteessa maksa mitään. Minkälaisena näet tulevaisuutesi? Uskallatko edes haaveilla juuri mistään? Vakituinen työ, oma asunto, perhe? Elämä tuntuu valuvan hukkaan nopeammin kuin tiimalasillinen hiekkaa. Saavutanko koskaan elämässäni edes puolta siitä, mitä toisilla tuntuu olevan? Nuorten ääni ...
Lue Lisää

AUTO KATSASTUKSEEN TYÖAJALLA?

Mitä omia asioita saa hoitaa työajalla ja mitä ei? Osalla työpaikoista on selkeät säännöt määriteltyinä, mutta jos sääntöjä ei ole, kuunnellaanko sitten vain omantunnon ääntä? Q-Tutkimus toteutti kesäkuussa 2013 kyselytutkimuksen koskien omien asioiden hoitamista työajalla. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että suurin osa vastaajista käyttää työviikon aikana alle tunnin omien asioiden hoitamiseen. Uskon, että asia pitää paikkaansa, sillä tuskin kovin monen työviikkoon osuu sekä kampaajakäyntiä, auton huoltoon viemistä ja pankissa asiointia. Monella työpaikalla suhtaudutaan melko myötämielisesti omien ...
Lue Lisää

KONSULTIT JAKAVAT MIELIPITEITÄ

Mennään heti asiaan. Kumpi on mielestänne parempi vaihtoehto: konsulttipalveluiden tilapäinen ostaminen vai työntekijän palkkaaminen tehtävään toistaiseksi? Niinpä, tämä tuntuu jakavan mielipiteitä. Syvennytään aiheeseen hieman tarkemmin. Mitä hyviä puolia on sillä, että ostaa tilapäisesti konsultilta vaikkapa henkilöstön valmennuksen tai asiakasanalyysin? Aivan ensimmäiseksi mieleen tulee se, että ns. talon ulkopuolinen henkilö näkee usein asiat eri tavalla ja voi näin ollen tuoda jotain aivan uutta tullessaan. Konsultti on usein itsenäinen yrittäjä, jonka toimeentulo riippuu siitä, miten ja millä ...
Lue Lisää

AINA ON OIKEA AIKA OTTAA SELVÄÄ

Kun yrityksille lähdetään markkinoimaan asiakastutkimuksia, tulee usein miettineeksi, mahtaako juuri nyt heillä olla tarvetta teettää kyselyitä. Etenkin kohdistetussa markkinoinnissa asiakkaan tämänhetkiset kuulumiset yritysrintamalla on selvitetty ja pyrkimyksenä on tarjota olemassa olevaan tilanteeseen ratkaisuja. No entä jos yrityksellä on meneillään mullistavia muutoksia; remonttia tai muita "häiriötekijöitä", joiden voisi kuvitella olevan esteenä tutkimusten tekemiselle? Väärä ajattelutapa. Toki palaute voi keskellä remonttia olla hyvinkin rehellistä, mutta toisaalta onko sitten tarkoitus saada asiakkailta pelkkiä kehuja vai myös kehitysideoita? Yrityksen ...
Lue Lisää

SÄHKÖPOSTIMARKKINOINTI ON ONNEN KAUPPAA

Luetellaanpa ensin sähköpostimarkkinoinnin hyvät puolet: se on ilmaista, vaatii vain toimivan sähköpostin ja tavoittaa tänä päivänä ihmisiä. Valitettavasti edellä mainitut voivat olla myös huonoja puolia: ilmainen ei todellakaan tarkoita mitenkään laadukasta ja uskottavaa - jollei sellaista osaa itse luoda. Sähköpostit toki muodollisesti tavoittavat vastaanottajia, mutta se ei tietenkään tarkoita, että joku oikeasti lukisi saapuneet viestit. Me olemme kaikki syyllistyneet tähän: mainos- ja markkinointisähköpostit ovat helppoja poistaa parilla klikkauksella. En kuitenkaan aio ostaa mitä ikinä viestissä ...
Lue Lisää