Q-Tutkimus

Sosiaalinen media – some siis – on tänä päivänä myös yrityksen markkinoinnin kulmakivi. Enää ei riitä, että yrityksellä on verkkosivut. Millaistakohan yrityksen pyörittäminen oli aikaa ennen tietoteknistä ajanlaskua? Riitti varmaan, kun oli puhelinnumero. Loput hoituivat puskaradion kautta ja kenties perinteisellä lehtimainonnalla (jos sellaiseen oli silloinkaan varaa). Nykyään lähtökohta on verkkosivut. Lisäksi tulee olla mielellään Facebookissa, LinkedInissä eikä se Twitterkään ehkä hullumpi ole. Itse liityin tähän joukkoon viikko sitten. Tosin en sanoisi olevani koukussa (ainakaan vielä), viimeksi kävin kurkkaamassa julkkisten edesottamuksia pari päivää sitten. Jos miettii tätä yhtä nimeltä mainitsematonta “joka paikan toimittajaa”, niin kerkiääkö hän oikeasti elämässään muuta tehdä kuin twiittailla? Missä välissä hän kerkiää tehdä ne asiat, joista twiittaa? No, kukin tyylillään.

 

Somessa on kaikki

Mitä sitten yritys hyötyy olemalla näissä sosiaalisissa medioissa? Näkyvyys, verkostojen kasvu, potentiaaliset asiakkaat löytävät helpommin… Periaatteessa samasta markkinointitoimenpiteistä on kyse kuin ennenkin. Kyse on vain laajemmasta kokonaisuudesta. Ja ainakin tänä päivänä, kun “kaikki” ovat somessa. Täytyy tähän väliin todeta, että on omalla tavallaan hatunnoston arvoista, jos on pystynyt välttämään liittymisen mihinkään edellä mainituista. Ilmankin kyllä tulee toimeen. Omalla kohdalla perustelen asiaa yrityksen markkinoinnin kannalta. Omia asioitani en juuri mihinkään päivittele. Kerran vuodessa kiitän syntymäpäiväonnitteluista Facebookissa.

No mitä sitten yritys tekee sen jälkeen kun on mukana somessa? Sinne olisi fiksua myös tuottaa jotain, minkä takia ihmiset seuraisivat yritystä, sen toimintaa, tuotteita ja palveluita. Helpointa on tietysti, jos yritys myy kuluttajille fyysisiä tuotteita tai palveluita. Sitten ollaan me, jotka myyvät toisille yrityksille, yhdistyksille ja yhteisöille palveluita. Mitä me haluamme jakaa muiden somelaisten kesken? Mitä meidän kannattaa jakaa muiden somelaisten kesken? Tähän asiaan saa muuten ottaa myös kantaa, kysymys oli kerrankin kysymys :).

Käskytä, mutta kohtuudella

Monessa yhteydessä olen lukenut, että somessa mukana oleminen on pitkän aikavälin prosessi. Jos tänään liität mukaan tuoreimman blogitekstisi, ei kannata olettaa, että heti tapahtuisi jotain suurta ja merkittävää – ellet sitten bloggaa jostain todella mielipiteitä herättävästä aiheesta. Niin ja tässähän on omat riskinsä myös; voit toki saada paljon lukijoita ja seuraajia, mutta yritys voi myös saada vihamiehiä. Tulevatko nämä kompensoimaan toisiaan missään vaiheessa? En tiedä, kun en ole uskaltanut ottaa (vielä?) sitä riskiä.

Yksi asia vielä, nimittäin tarpeeksi vetävä otsikko. Niin typerältä kuin kuulostaakin, homma saattaa kaatua pelkkään otsikkoon. Jos se on mitätön, massaan hukkuvaa tusinahöttöä, kuka haluaa avata koko tekstiä? Otsikon pitäisi toisaalta kertoa tulevan tekstin sisällöstä, mutta ei liikaa. Käskyttämisen on todettu toimivan, mutta liika siinäkin on liikaa. Kultaisen keskitien löytäminen tässäkin on oikeasti se, mitä kannattaa tavoitella – sillä siis liikkeelle!