Q-Tutkimus

Luetellaanpa ensin sähköpostimarkkinoinnin hyvät puolet: se on ilmaista, vaatii vain toimivan sähköpostin ja tavoittaa tänä päivänä ihmisiä. Valitettavasti edellä mainitut voivat olla myös huonoja puolia: ilmainen ei todellakaan tarkoita mitenkään laadukasta ja uskottavaa – jollei sellaista osaa itse luoda. Sähköpostit toki muodollisesti tavoittavat vastaanottajia, mutta se ei tietenkään tarkoita, että joku oikeasti lukisi saapuneet viestit. Me olemme kaikki syyllistyneet tähän: mainos- ja markkinointisähköpostit ovat helppoja poistaa parilla klikkauksella. En kuitenkaan aio ostaa mitä ikinä viestissä tarjotaankin, joten “ystävämme” delete-painike hoitaa loput.

 

Homma ei ole tuhoon tuomittua

Esitetty ajattelutapa on tietysti varsin valitettava, etenkin jos itse yrität tavoitella vastaanottajia markkinointitarkoituksella. Oman yrityksen kautta olen markkinointia harjoittanut sähköpostitse runsain mitoin, joten jonkinlaista kokemusta on kertynyt. Tässä kohtaa tietysti kaikkia kiinnostaa se prosentuaalinen määrä, joka on tuottanut tulosta lähetettyihin viesteihin suhteutettuna. Jaa-a, voihan sen tässä kertoakin: se on hyvin pieni prosentti, joka oikeasti johtaisi peräti johonkin kaupantekoon. Täytyy nyt kuitenkin kertoa, että niinkin on käynyt. Ja toki useita tarjouksia olen päässyt tekemään sähköpostiyhteydenottojen johdosta. Homma ei siis ihan ole tuhoon tuomittua. Kukaan vaan ei suoraan kerro, miten tehdään oikeaoppista sähköpostimarkkinointia. Mitä teen nyt oikein, mitä väärin? Mitä voisin tehdä toisin, mitä voisin kokeilla? Kaikki antavat vain “yleispoliittisia” vinkkejä – itsellä pitää olla se taito lukea rivien välistä. Mutta tiedättekö mitä? Oikeaoppista sähköpostimarkkinointia ei mielestäni ole edes olemassa. Vääränlaista on paljonkin. Uskallan väittää, että viestin vastaanottajan reaktio riippuu niin monesta asiasta, että on aivan se ja sama aloitatko viestisi sanalla “Hei” tai “Tervehdys”. Jos vastaanottajalla on tarve tarjoamillesi palveluille/tuotteille, hän kyllä reagoi viestiisi, lukipa siinä melkein mitä tahansa. Toki asiallinen pitää olla ja tietty viestimisetiketti olla kunnossa. Jos kaupat syntyvät, ne syntyvät sille pohjalle, että tuotteellesi/palvelullesi on kysyntää vastaanottajan yrityksessä.

Haaste on löytää oikea kohdehenkilö

Vaikka lähettäisit useita satoja viestejä, eikä kukaan reagoi niihin seuraavan viikon sisällä, ei peli missään nimessä ole pelattu. Ainutkaan lähetetty markkinointisähköposti ei ole turha. Vastaanottajista kun ei koskaan tiedä, mitä he viesteille tekevät. Huonoimmassa tapauksessa delete-painike käy tiuhaan, mutta ei nyt ajatella sitä vaihtoehtoa. Sähköpostimarkkinoinnissa on ehkä suurin haaste tavoittaa yrityksessä juuri se oikea henkilö. Mitä oletkaan myymässä, pitäisi se osoittaa juuri sille henkilölle, joka asiasta jotain tietää. Tässä usein mennäänkin ns. mönkään ja sille ei sitten voi mitään. Vanha sääntö kuuluu, että jos et tiedä tai jos etsimääsi tittelin omaavaa henkilöä löydy, lähetä suoraan johtajalle. Tässä on aina se mahdollisuus, että johtaja saattaa jopa välittää viestiä “alaspäin” henkilölle, joka asiasta tietää. Samalla voi syntyä johdon ja muun henkilöstön välille keskustelua tai viestittelyä aiheesta.

Vastaanottaja voi myös säästää viestisi tulevaisuuden varalle, ja ihmettelet kun joku jostain ihme firmasta ottaa yhteyttä kuukausien jälkeen – pikainen katsanto Googleen kenestä kyse ja – “ainiin, taisinkin laittaa tuonne markkinointiviestiä tuossa taannoin…”. Koskaan ei voi tietää. Sekin on positiivista, jos yrityksesi kutsutaan mukaan tarjouskilpailuun – ja mikä parasta, se on äärimmäisen hyvä oppimisprosessi.

Millaiset mainos- ja markkinointisähköpostit usein itse poistan? Olette varmaan kaikki saaneet sellaisia viestejä, joihin on yritetty laittaa kaikkia kivoja kuvia ja visuaalista ilmettä. Mutta piruvie kun ne eivät aukea läheskään kaikilla sähköpostisovelluksilla. Tekisi mieli kyseenalaistaa, että saako niitä kukaan muu nätisti auki paitsi viestin alkuperäinen lähettäjä !? No, en ota kantaa, mutta ne ovat klassisia esimerkkejä viesteistä, jotka lähtevät pysyvästi takaisin bittiavaruuteen. Sääli sinänsä, joku on ehkä nähnyt kovastikin vaivaa viestiä luodessaan.

Vaikuttaako lähettämisajankohta?

Pari kohtaa vielä, mitkä kannattaa huomioida. Ensinnäkin viestin lähettämisen ajankohta; ei pelkästään kellonaika ja viikonpäivä vaan myös vuodenaika. Näin joulunpyhien alla – saati ensi viikon jälkeen – on vähän huono lähetellä yhtään mitään. Sama kesäaikaan. Ja sitten lukukuittaukset. Kaikilla on niistä mielipide, mutta onko se tarkoitustansa palveleva keksintö? Mitä sillä yritetään saavuttaa? Periaatteessa on kiva tietää, että vastaanottaja on lukenut viestini. Mutta onko lopulta sittenkään? Ei lukukuittaus mitenkään velvoita varsinaisesti lukemaan viestiä… Ja sitäpaitsi entä kun saatkin paluupostissa viestin: “vastaanottaja poisti viestisi lukematta”. Kiva, kiitti. Ehkä on parempi olla tietämättä asiasta yhtään mitään ja elää toiveikkaana? 🙂 Tähän liittyen vielä yksi huomio, jonka ehkä jotkut muutkin ovat kokeneet: olet juuri lähettänyt useita kymmeniä markkinointiposteja; kaikissa asetuksena lukukuittauksen pyytäminen. Eipä siinä mitään, sähköposti “laulaa” seuraavan viikon ajan tasaiseen tahtiin niitä lukukuittauksia – ja sinä jokaisen kohdalla toiveikkaana luet viestin läpi josko nyt tärppäisi – ja paluuviestissä lukee vaan, että viestisi luettiin “siihen ja siihen kellonaikaan”. Tai poistettiin lukematta “siihen ja siihen kellonaikaan”.

Kuten sanottua ja todettua, sähköpostimarkkinointi on aika onnenkantamoista puuhaa ja tuuripeliä, mutta onnistuessaan yksi parhaimmista keinoista saada bisnestä aikaiseksi. Yhtä ainoaa ja oikeaa tapaa ei ole, mutta parasta onkin se loputon kehittymisen mahdollisuus. Se, millaisia posteja tänään lähetät, ei välttämättä sisällöltään toimi enää puolen vuoden päästä. Ja loppuun vielä yksi vinkki: kerätkää ne e-mail -osoitteet johonkin kansioon, ketä olette jo kontaktoineet, mielellään jonkinlaisilla tunnistustiedoilla (kuukausi, vuosi). Tässä taannoin lähetin mielestäni todella hyvän markkinointipostin, esittelin referenssit ja kaikki. Jonkin ajan kuluttua tajusin, että lähetin viestin juurikin yhdelle refenssilistassa mainitulle firmalle … Ei suinkaan noloa :). Siperia ja markkinointi opettavat.