Q-Blogi

VALITA JULKISESTI – JOS USKALLAT

Facebookissa bongattua: - Olipas huonoa asiakaspalvelua paikallisessa kahvilassa. - No kai valitit asiasta paikan päällä? - Ei kun tulin kertomaan siitä tänne. Tämä on nykypäivää, kuten varmaan moni muukin on huomannut. Periaatteessa ei ole kaunista tapaa reklamoida – valittaminen on aina negatiivista, mutta välillä vaan tarpeellista. En tiedä kuinka monta vuotta taaksepäin tässä pitäisi mennä, jotta muistaisimme ajan, jolloin valittamiseen oli vain pari väylää. Käytännössä joko soitit johonkin asiakaspalveluun – tietenkin lankapuhelimella – tai sitten ...
Lue Lisää

EI SE OLE NIIN VAKAVAA 🙂

Tuoreen tutkimuksen mukaan koemme syyllisyyttä arjen nautinnoista – kuten esimerkiksi suklaan syömisestä. Sen sijaan jos viikonloppuisin mättää herkkuja naamaansa, on se sitten jotenkin perusteltavissa. Arkena pitäisi olla ruodussa eikä sortua mielitekoihin. Viikonloppuna on lupa höllätä ja antaa periksi. Aika mustavalkoista vai mitä? Makeisvalmistaja Pandan Taloustutkimuksella teettämästä kyselyn tuloksista kävi ilmi, että etenkin makeat herkut ovat oikeita syntipukkeja. Erityisesti vieläpä naiset (yllätys) kokevat suurinta syyllisyyttä herkutteluistaan. Tämä puolestaan lisää tutkimuksen mukaan huonoa omaatuntoa, joka taas heikentää ...
Lue Lisää

SALON KÄYNTIKORTIN FREESAUS

Q-Tutkimus, Salon Torikeidas ja Salon Torikaffe toteuttivat yhteistyössä Salon toria koskevan kehittämiskyselyn touko-kesäkuussa 2015. Vastaajina ja arvokkaina palautteen antajina toimivat luonnollisestikin salolaiset – 218 vastauksen voimin. Lähtökohtana kyselyssä oli selvittää salolaisten tämänhetkistä tyytyväisyyttä toriin sekä sitä, miten toria voisi kehittää ja markkinoida enemmän. Noin puolet vastaajista edustaa ikäluokkaa 36–55 vuotta, mikä lienee keskimääräinen torin ”käyttäjien” ikähaitari. Reilu kolmasosa vastaajista ilmoittaa asioivansa torilla muutaman kerran viikossa, neljäsosa pari kertaa kuukaudessa. Vastaajista 79 % ilmoittaa olevansa tyytyväisiä ...
Lue Lisää

RAJANVETO YRITYKSEN ILMAISTYÖLLE?

Ilmiönä ilmainen työ ei ole mikään uusi juttu: kautta aikain on työnäytteitä annettu ilman rahallista vastinetta. Taka-ajatuksia toki löytyy, sekä tilaajalla että tekijällä. Ilmaisen työn tekijä haluaa yleensä jotakin; näkyvyyttä, työkokemusta, referenssejä, jalkaa oven väliin… Motiivinsa kullakin. Onko hyvää hyvyyttään annettu työpanos fiksu veto vai typerä kokeilu? Yritys on olemassa, jotta se tuottaisi kassavirtaa omistajalleen. Saattaa kuitenkin tulla tilanteita, jossa yrityksenkin on tultava vastaan: tarjottava jotain uutta, erilaista, eri tavoin. Kyse on puhtaasti siitä, kuinka ...
Lue Lisää

SALOSSA HANSKATAAN TÄMÄ HOMMA

Asiakaspalvelu, tuo olennainen osa ostotapahtumaa. Voiko se vaikuttaa ostajan lopulliseen päätöksentekoon? Kyllä muuten voi. Vaikka tuote olisi merkittävästi edullisempi kuin naapuriliikkeessä, voi asiakkaan kohtelu ratkaista valinnan. Taannoin bongasin paikallisesta sosiaalisen median kanavasta kehuryöpyn salolaista asiakaspalvelua kohtaan. Asiakaspalvelun taso oli ihan omissa sfääreissään. Miksi yleensä asiakaspalvelutapahtumasta kerrotaan jälkikäteen vain ne negatiiviset kokemukset? Pitäisi nimenomaan pyrkiä tähän kannustavaan keep on going -meininkiin. Mistä tunnistaa hyvän asiakaspalvelun? Itsellenikin on kertynyt omakohtaisia positiivisia kokemuksia salolaisesta asiakaspalvelusta. Ajatellaan nyt vaikkapa liikkeitä, ...
Lue Lisää

ASIAKKAILLA ON NYT VARAA VALITA

MUTTA ONKO KAUPPIAILLA VARAA MENETTÄÄ ASIAKKAITAAN? Kävin taannoin urheiluliikkeessä tarkoituksena ostaa uudet lenkkarit. Kenkäasioissa minulla on erityisen tarkat kriteerit ja koska kyseessä on erikoisliike, oletin palvelun olevan alusta saakka juuri sellaista – no te tiedätte – astut portista sisään ja heti ollaan kysymässä mitä saisi olla. Pakko myöntää, että joskus tämä ”hyökkäys” ärsyttää, kun nimenomaan ensin haluaisi katsella rauhassa, tutkia ja vertailla. Nyt myyjä huikkasi iloisen tervehdyksen ja jatkoi laatikoiden purkamista. Katsahdin ympärilleni: lisäkseni liikkeessä ...
Lue Lisää